Turun kevätliittokokous 6.-7.4.2019

Kevätliittokokoustiedote

Suomen musiikinopettajien liitto ry:n kaksipäiväinen kevätliittokokous järjestettiin Turussa, Turun konservatoriossa 6.-7.4.2019. Kokouksessa hyväksyttiin mm. liiton toimintakertomus ja tilinpäätös vuodelta 2018. Liittokokouksen puheenjohtajana toimi Jusu Heinonen.

Liittokokouksen avasi SMOL:n 1. varapuheenjohtaja Tuire Arpalahti. Turun konservatorion rehtori Juha Järvinen tervehti liittokokousvieraita puheenvuorollaan. Mielenkiintoinen selvitys Järviseltä kuultiin lisäksi Turun kaupungin hallituksen suunnitelmasta musiikinopetusyhtiön perustamisesta hallinnoimaan Turun konservatorion ammatillista toista astetta, konservatorion taiteen perusopetusta sekä Turun seudullisen musiikkiopiston taiteen perusopetusta.

Liittokokouksen koulutusosuudesta vastasivat OAJ:n erityisasiantuntija Hannele Louhelainen ja Muusikkojenliiton lakiasiain päällikkö Lottaliina Pokkinen. Louhelainen esitteli meneillään olevaa taiteen perusopetuksen rahoituksen uudistamisselvitystä ja Pokkisen vetämän koulutuksen aiheena oli käytännön neuvottelutaidot.

Videolla Lottaliina Pokkinen kertaa kolme tärkeintä hyvän neuvottekulttuurin taitoa.

Kaksipäiväisen kokouksen päätteeksi liittokokous hyväksyi SMOL:n puheenjohtaja Anna Hoffrénin esittelemän julkilausuman musiikkikoulutusjärjestelmän aseman ja rahoituksen turvaamisesta:

SMOL ry

KEVÄTLIITTOKOKOUS TURUSSA 6.-7.4.2019

JULKILAUSUMA

VIIMEVUOSIEN RAHOITUSLEIKKAUKSET AMMATILLISEN II-ASTEEN JA KORKEA-ASTEEN KOULUTUKSEEN OVAT KOSKENEET MYÖS MUSIIKKIALAA. TOISAALTA KUNTIEN VARAUTUMINEN SUUNNITELTUUN SOTE-UUDISTUKSEEN ON VAIKUTTANUT MUSIIKIN PERUSOPETUKSEN RAHOITUKSEEN NEGATIIVISESTI.

SUOMALAISEN MUSIIKKIKOULUTUKSEN KORKEA TASO ON KANSAINVÄLISESTI TUNNETTU JA TUNNUSTETTU. SUOMALAISEN MUSIIKKIKOULUTUSJÄRJESTELMÄN ERITYISPIIRRE ON KELPOINEN, KOULUTETTU JA OSAAVA OPETTAJISTO.

HARRASTUSTAVOITTEISET TAI AMMATTILAISUUTEEN TÄHTÄÄVÄT MUSIIKKIOPINNOT VAATIVAT PITKÄJÄNTEISTÄ TYÖNTEKOA. PITKÄJÄNTEISYYTTÄ TARVITAAN MYÖS RAHOITUKSEEN NÄIDEN OPINTOJEN TURVAAMISEKSI.

SUOMEN MUSIIKINOPETTAJIEN LIITTO SMOL RY EDELLYTTÄÄ, ETTÄ MUSIIKKIKOULUTUSJÄRJESTELMÄN ASEMA JA RAHOITUS TURVATAAN JATKOSSAKIN TASA-ARVOISTEN OPISKELUMAHDOLLISUUKSIEN TURVAAMISEKSI SUOMESSA.