Taiteen perusopetukseen sijoitettu euro tulee kunnalle moninkertaisena takaisin
Keväällä julkaistun Nuorisobarometri 2024:n mukaan nuorten usko tulevaisuuteen on romahtanut. Optimistisuus tulevaan oli vähentynyt huomattavasti sitten edellisen tutkimuskerran 2021. Oma 17-vuotias lukiolaiseni totesi koulussa puhutun, että Suomessa ei ole ollut talouskasvua koko heidän elinaikanaan.
Olemme marraskuussa ja ikävien uutisten täyttämässä ajassa. Myös omalta opetusalaltani kuuluu huonoja uutisia; kunnat ja muut työnantajat lomauttavat opettajia musiikkioppilaitoksissa ja jopa irtisanomisia viritellään. Uusimmat uutiset kuulimme Raaseporista. Tarina siellä vaikuttaa olevan meille SMOL:n edustajille kovin tuttu: ensimmäinen idea on kuulemma ollut koko musiikkiopiston lakkauttaminen – nyt osan opettajista irtisanominen on pöydällä.
Taiteen perusopetus tuntuu olevan leikkauslistoilla hyvin usein. Mielestäni se on siellä kahdesta syystä: opetusalaa ei arvosteta tai tunneta, eikä siihen liittyvää valtionosuusjärjestelmää tunneta lainkaan. Musiikkioppilaitokset antavat taiteen perusopetusta, jota ohjaa opetushallituksen määrittelemät opetussuunnitelman perusteet sekä lainsäädäntö taiteen perusopetuksesta. Opetusta antavat opettajat ovat pääsääntöisesti korkeakoulutettuja, pedagogiset opinnot suorittaneita opetusalan ammattilaisia. Taiteen perusopetus on vapaaehtoista koulutusta, mutta sitä säätelee laki ja ohjaa opetussuunnitelma. Kyse ei ole siis pelkästään harrastamisesta, vaan myös tavoitteellisesta opetuksesta.
Taiteen perusopetusta antava oppilaitos saa valtionosuutta suunnilleen kaksi euroa yhtä kunnan sijoittamaa euroa kohden.
Nykyistä lakia taiteen perusopetuksesta uudistetaan parhaillaan Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti. Uudistettavan lain keskeisin tavoite on, että yhä useampi pääsisi mukaan taiteen perusopetukseen. Taiteen perusopetukseen liittyy myös oma valtionosuusjärjestelmänsä. Esimerkiksi Raaseporissa musiikkiopisto saa valtionosuutta. Jos taiteen perusopetusta antava oppilaitos saa valtionosuutta, se saa sitä suunnilleen kaksi euroa yhtä kunnan sijoittamaa euroa kohden – mielestäni aika hyvä diili kunnalle. Samalla kunta saa laadukasta taideopetusta kunnassa asuville lapsille ja nuorille. Jos taas kunta päättää vaikkapa lakkauttaa koko musiikkiopiston, se menettää koko valtionosuuden. Myös opettajien irtisanomisten ja sitä kautta opetuksen vähentämisen myötä kunta menettää rahaa. En ole vielä pyytänyt SMOL:n emojärjestöltä OAJ:lta laskelmaa siitä, kuinka paljon hankalasti työllistyvä, korkeakoulutettu musiikkiopiston opettaja maksaa kunnalle työttömänä; pitääkin pyytää sellainen laskelma ensi tilassa.
Olen itse toiminut opettajana musiikkiopistossa lähes 20 vuotta. Olen kohdannut työssäni satoja lapsia, nuoria ja myös aikuisia. Musiikin ja taiteen voima on ollut valtava, ja se, että jokainen on saanut tulla nähdyksi omana itsenään ja löytää omat vahvuutensa. Osasta oppilaistani on tullut ammattimuusikkoja. Osa on oppinut tunneillani musiikin lisäksi suomen kieltä. Hyvin suuresta osasta oppilaitani on tullut työurallaan menestyneitä, innostuneita, hyvät esiintymistaidot omaavia oman alansa ammattilaisia. Olen saanut nähdä kasvutarinoita niin pienissä kuin isoissakin asioissa, ja ollut vierellä turvallisena aikuisena vaikeina hetkinä. Yhdessä olemme parantaneet maailmaa musiikin voimalla.
Tällä kahdenkymmenen vuoden työkokemuksella väitän, että olemme iso yhteiskunnallinen tekijä tämän valtakunnan nuorison hyvinvoinnissa. Taiteen perusopetuksen piirissä on tässä maassa noin 120 000 lasta ja nuorta. Se on enemmän, kuin lukiokoulutuksessa.
Taiteen perusopetuksen piirissä on noin 120 000 lasta ja nuorta.
Enemmän, kuin lukiokoulutuksessa.
Näinä aikoina meidän tulee kyetä katsomaan asioita isompina kokonaisuuksina. Lapsille ja nuorille annettu taideopetus, kulttuurikasvatus ja sielunsivistys ovat elintärkeitä elementtejä tulevaisuuden rakentamisessa. Ne antavat eväitä kohdata elämää sen kaikissa sävyissä. Toivon, että yhä useampi nuori saisi kokea tätä ilosanomaa kanssamme taiteen perusopetuksessa. Jos taiteen perusopetukseen sijoitettu euro on kaksi euroa kunnan kassassa, tämä sijoitus on moninkertainen vaikkapa lasten ja nuorten opiskelutaidoissa, keskittymistaidoissa ja ilmaisutaidoissa. Meidän on kyettävä luomaan tulevaisuudesta myös turvallista, iloista ja positiivista näköalaa lapsille ja nuorille. Pidä siis sinäkin huoli siitä, että omassa kunnassasi ymmärretään taiteen perusopetuksen merkitys.
Anna Ruotsala
Puheenjohtaja, SMOL ry