Ohita navigaatio

Taiteen perusopetuksen laatu ei synny ilman koulutettuja opettajia

Tiede- ja kulttuuriministeri Mari-Leena Talvitie vieraili 19.11.2025 OAJ:n syysvaltuustossa. Vierailevalta ministeriltä on tapana kysyä kysymyksiä. SMOL:a edustavan OAO:n valtuustoryhmän kysymys koski tällä kertaa taiteen perusopetuksen lainsäädäntöuudistusta ja siihen liittyvää kelpoisuusasetusta, jolla määritellään opetusalamme kelpoisuusehdot tulevaisuudessa. Ministeriltä kysyttiin, onko lakiuudistuksessa varmistettu, että taiteen perusopetuksen opettajien kelpoisuusvaatimuksissa korkeakoulututkinto ja pedagoginen pätevyys huomioidaan asianmukaisesti asetuksessa.

Taiteen perusopetuksen lainsäädäntöuudistusta valmistellut työryhmä jätti ehdotuksensa Opetus- ja kulttuuriministeriölle tämän vuoden kesäkuussa. Ehdotuksesta oli mahdollista antaa lausuntoja elokuun loppuun mennessä, ja huomattavan moni taho antoikin lausuntonsa. Tässä joukossa olivat mukana tietysti myös SMOL ja emojärjestömme OAJ.  Valtuustossa ministeri Talvitie kertoi, että lausuntoja tullaan käymään läpi joulukuussa.

Annettuja lausuntoja läpikäydessä voi havaita, että ehdotus asetuksesta kelpoisuusehdoiksi on kerännyt hyvin suurella rintamalla muutosehdotuksia ja vastustusta. Ministeri Talvitie kertoi OAJ:n valtuustolle, että työryhmän esitys oli yksimielinen. Kentän näkemys ei sen sijaan vaikuta olevan tätä yksimielistä rintamaa tukeva. Ministeriön on huomioitava tämä.

Kelpoisuusehdoista kysyttäessä ministeri Talvitie nojasi vastauksessaan työryhmän esitykseen ja sen perusteluihin. Hän nosti esiin, että kannan muodostumiseen ovat vaikuttaneet päätös ehdottaa yhtä oppimäärää sekä taata opetuksen saavutettavuutta läpi maan. Lisäksi ministeri nosti esiin, että kelpoisuusehdot säilyvät. SMOL:n näkemys on, että ehdotetussa asetuksessa kelpoisuusehdot eivät ole tosiasiallisesti säilymässä, vaan toteutuessaan ehdotus mahdollistaisi sen, että taiteen perusopetuksessa voisi toimia opettajana ilman asianmukaista, asianomaisen taiteenalan korkeakoulutusta ja opettajan kelpoisuutta. Kun sekä ministeri että työryhmä korostavat opetuksen laadun säilymisen merkitystä, on syytä avata tarkemmin, miksi SMOL opettajakunnan edustajana ei ole asiasta lainkaan samaa mieltä.

Yksi yhteinen oppimäärä on hyvä asia. Se yhtenäistää ja selkeyttää nykyisen, hyvin kirjavan mallin. Osa oppilaitoksista antaa selkeästi laajan oppimäärän mukaista opetusta, osa yleisen oppimäärän mukaista opetusta ja osa molempia. Nykyisissä kelpoisuusehdoissa huomioidaan nämä eri oppimäärät.  Taiteenalojen opettajankoulutukset ovat pääsääntöisesti korkeakoulutusta, joka on tuottanut kelpoisuuden opettaa laajaa oppimäärää. Taiteenalojen koulutus on Suomessa vahvaa, ja yleisen oppimäärän alemmille kelpoisuusehdoille ei ole ollut tosiasiallista tarvetta. Valitettavasti yleinen oppimäärä on ollut tähän mennessä myös työehtojen halpuuttamisen mahdollistaja. Järjestämislupia on annettu toimijoille varsin avokätisesti, ja taiteen perusopetuksen opetusalalla toimii oppilaitoksia, jotka eivät noudata alan työehtosopimuksia. Yhteinen oppimäärä ja ehdotuksen mukainen tuntimäärä takaa sen, että opettajalla on mahdollisuus tulla toimeen työllään. Lakiehdotuksessa on myös erittäin kannatettavaa, että järjestämislupien osalta oppilaitoksien toimintaa tarkastellaan jatkossa tarkemmin.

Taiteen perusopetuksen saavutettavuus ei parane kelpoisuusehtoja heikentämällä. Alueelliseen saatavuuteen vetoaminen kelpoisuusehtojen osalta on hyvin lyhytnäköinen katsontakanta. Elämme edelleen yhtenäisessä maassa. Vaikka alueellinen eriytyminen aiheuttaa haasteita myös taiteen perusopetuksen saavutettavuudessa, opettajan kelpoisuuksien heikennys ei voi olla ratkaisu opettajien saatavuusongelman ratkaisuun. Uusia opettajia saadaan vain sillä, että työ houkuttelee ja koulutus kannattaa. Kysymmekin Opetus- ja kulttuuriministeriöltä, onko jatkossa muillekin aloille tarkoitus ehdottaa, että syrjäseuduilla ei koulutuksella ja pätevyyksillä ei ole niin väliä? Voiko lääkärinä, poliisina tai perusopetuksen opettajana toimia jatkossa joku, joka on asiaa syvemmin harrastellut, mutta ilman asiankuuluvaa koulutusta?

Kysymys on taidealojen ja niiden korkeakoulutuksen arvostuksesta. Korkeakoulutusta ja opettajan pedagogista pätevyyttä tarvitaan myös alueilla, joilla ihmiset asuvat harvemmassa. Ja kouluttautumista suosivia kelpoisuusehtoja tarvitaan isoissa kaupungeissa varmistamaan, että koulutuksella on työpaikkaa haettaessa etua tuovaa merkitystä. Koulutusta tarvitaan myös siihen, että taidealat pysyvät elossa. Taiteenalojen korkeakoulutus, ja sekä taiteellinen että tieteellinen tutkimus, tarvitsevat uusia opiskelijasukupolvia. Heitä, joilla on palo jakaa oman taiteenalansa sanomaa myös uusille sukupolville.

Kyse on sukupolvien kierrosta; jos uusilla taiteilijasukupolvilla ei ole luottamusta siihen, että heille turvataan kelpoisuusehdoilla koulutuksen tuoma etu työpaikkoja haettaessa, kuka aidosti haluaisi enää opiskella taidealoja? Ihmettelemme tässä valossa työryhmän ajatusta suuresti. Hyvin suuri osa taidealan korkeakoulututkinnon omaavista päätyy työskentelemään opettajana. Taiteen perusopetuksessa on kysymys erityisestä pedagogisesta osaamisesta, johon kouluttaudutaan – erityisestä pedagogiikasta, jota varten opettajan tulee kouluttautua. Saavutettavuuteen on siis oltava jokin muu ratkaisu. SMOL:n näkökulma on hyvin ratkaisukeskeinen: kun työstä saatava korvaus on kohdallaan, työ löytää tekijänsä.

Laadukas taiteen perusopetus on kansallinen ylpeytemme. Laatu on syntynyt siitä, että työn ovat tehneet koulutetut opettajat.  Lain valmistelussa on ollut yksi hyvin valitettava piirre; on erittäin ansiokasta, että ministeriö on halunnut kuulla lain valmistelun yhteydessä eri taidealojen, esihenkilötehtävissä toimivia edustajia. On ollut myös ansiokasta, että OKM on halunnut kuulla lapsia, nyt peräti kaksi kertaa. Jälkimmäisellä kerralla OKM kysyi lapsilta, millainen on hyvä opettaja? Me opettajat ihmettelemme sitä, miksi meidän ääntämme ei ole vielä haluttu kuulla lainkaan. Kerromme mielellämme työstämme, osaamisestamme ja työmme vaikuttavuudesta ihan itsekin.

 

Anna Ruotsala, puheenjohtaja

Suomen musiikin ja taideopettajien liitto SMOL ry (1.1.2026 alkaen)

Ajankohtaista

Syysliittokokous 15.11.2025

15.10.2025

Ajankohtaista

Hallitus kokoontui 11.10.2025

12.10.2025

Hallitus

Hallituksen kokous 16.8.

20.08.2025