Tervetuloa hallituksen blogiin!

SMOL:n hallituksen uuden blogin avaa syysliittokokouksessa kuultu Anna Hoffrénin avajaispuhe.

Hyvät liittokokouksen osanottajat ja kutsuvieraat, tervetuloa SMOL:n syysliittokokoukseen Akavataloon. Syysliittokokous on nyt yksipäiväinen keskittyen sääntömääräisiin asioihin. Lokakuun jäsenseminaarissa pystyimme paneutumaan syvemmin sopimusasioihin ja erityisoppijoiden haasteisiin.

Kuulumisia musiikkioppilaitoskentältä kertoo SML:n puheenjohtaja Jouni Auramo ja lisäksi koulutusosiossa käydään läpi kunnallisen opetusalan sopimuksen työn vaativuuskriteereitä ja niiden valmistelua – TVA-prosessia. Muissa ajankohtaisasioissa kuullaan terveiset juuri päättyneestä OAJ:n valtuustosta ja valmistautumisesta eduskuntavaaleihin. OAJ:n eduskuntavaalitavoitteet eli ”Ratkaisuja Suomelle” -vihkonen on jaossa liittokokouksessa.

Eduskuntavaaliehdokkaiden ja muiden vaikuttajien tapaamisia varten on jaossa diasarja taiteen perusopetuksesta. Lisäksi SMOL:n hallitus koostaa OAJ:n vaalitavoitteiden pohjalta SMOL:n käyttöön ratkaisutavoitteet musiikkioppilaitosten näkökulmasta.

OAJ:n valtuuston avajaispuheessaan puheenjohtaja Olli Luukkainen kuvasi kuluneen syksyn kärjistynyttä tilannetta: niin sanotun irtisanomislain valmistelua ja työntekijäjärjestöjen reaktioiden taustoja. Episodin lopputulos on kuitenkin se, että on palattu takaisin kolmikantaneuvotteluihin työmarkkinoita koskevissa asioissa. Neuvottelujohtaja Petri Lindroos ennakoi omassa puheenvuorossaan tulevia neuvottelukierroksia vaikeiksi erityisesti yksityisten sopimusten osalta. Tuttu sana, järjestövalmius, onkin palannut kielenkäyttöön. Järjestövalmius koskee meitä jokaista.

Minulle syy toimia edunvalvontatehtävissä on taide. Taide ja sen tekijöitten puolustaminen.
Musiikki ja muut taiteenalat eivät ole kuuminta hottia ay-kielenkäytössä.

Valtuustopuheenvuorossaan SMOL:n valtuutettu Säde Heikinheimo sitoi erinomaisella tavalla yhteen nämä kaksi asiaa: taide ja edunvalvonta, yhdeksi vahvaksi kokonaisuudeksi. (Säteen puheenvuoron voi lukea tästä.)

Hyvät läsnäolijat, Suomen musiikinopettajien liittokokous on avattu.

Anna Hoffrén

Tapahtuma | 25.1.2019