Luottamusmiespalvelut

Luottamusmies – edunvalvojasi työpaikalla

Työpaikkasi luottamusmies on keskeinen SMOL:n jäsenetu. Jäsenemme saavat tarvittaessa apua työpaikkansa luottamusmieheltä, joka ajaa heidän etujaan ja valvoo työpaikan virka- ja työehtosopimusten ja lakien noudattamista. Luottamusmies on tukenasi kaikissa työsuhteeseesi liittyvissä kysymyksissä ja ongelmissa.

Luottamusmies on henkilöstön edustaja sellaisella työpaikalla, jossa noudatetaan työehtosopimusta. Hänet valitaan vaaleilla ammattiliittoon kuuluvien työntekijöiden kesken. Luottamusmies toimii neuvottelijana, sopijana, sovittelijana ja tiedonvälittäjänä työntekijöiden ja työnantajan välillä. Hän varmistaa, että kaikkia työntekijöitä kohdellaan oikeudenmukaisesti ja yhdenvertaisesti sekä tarjoaa ohjausta ja tukea jäsenille työelämässä. Toiminta on aina luottamuksellista.

Luottamusmies neuvottelee paikallisesti sovittavista asioista työnantajan kanssa. Sopimusten lisäksi hän tuntee alamme erityiskysymykset ja työpaikan olosuhteet. Tarvittaessa luottamusmies saa neuvontaa sekä SMOL:lta että OAJ:ltä. Voit olla yhteydessä luottamusmieheen esimerkiksi työaikaan, palkkaukseen, palvelussuhteen ehtoihin, virkavapaisiin, määräaikaisuuksiin, varoituksiin, irtisanomisiin ja lomautuksiin liittyvissä asioissa.

Vaikka luottamusmies edustaa ensisijaisesti ammattiliittoon kuuluvia työntekijöitä, toimii hän tarvittaessa koko henkilöstön edustajana yhteistoimintaneuvotteluissa.