Mitä teimme viime vuonna?

Yhdistyksen toimintasuunnitelman seuraavalle vuodelle laatii hallitus ja sen hyväksyy syysliittokokous. Toimintakertomus laaditaan kirjanpitolain mukaisesti, ja se esitellään kevätliittokokoukselle yhdessä tilinpäätöksen kanssa.

Mitä teimme vuonna 2023?

Hallinto

Liiton hallituksen valitsee syysliittokokous kaksivuotiskaudeksi niin, että aina puolet hallituksesta on erovuoroisia.

SMOL ry:n hallitus vuonna 2023

Anna Hoffrén, puheenjohtaja

Varsinainen jäsen Varajäsen
Anna Ruotsala, varapuheenjohtaja
Hanna-Maija Aarnio,
Manne Karjalainen
Eero Kolari
Anniina Lehto
Marek Pazdzior
Heli Rättyä
Milla von Weissenberg
Salla Vanhanen
Juhana Lindström
Lauri Hannu
Johannes Lintunen
Mikko Ikäheimo
Lauri Vaahtoranta
Kirsi Meriranta
Marja-Leena Tuomola

Työvaliokunnan koosta ja koostumuksesta päättää hallitus. Työvaliokunnan tehtävänä oli mm. valmistella liiton ja hallituksen kokoukset sekä toimeenpanna hallituksen kokousten päätökset. Valiokuntaan valittiin Anna Hoffrén pj, Anna Ruotsala varapj, Eero Kolari tiedotusvastaava, Juhana Lindström viestinnän asiantuntija, sekä vuorossa oleva kokoussihteeri.

Viestintätiimin tehtävänä oli huolehtia mm. liiton ulkoisesta ja sisäisestä viestinnästä. Viestintätiimiin valittiin Eero Kolari, Juhana Lindström, Anna Hoffrén ja Anna Ruotsala

Muut toimielimet

Kevätliittokokous valitsee vaalivaliokunnan, jonka tehtävänä on valmistella syysliittokokouksessa toimitettavia vaaleja. Vaalivaliokuntaan valittiin Saara Lipiäinen, Milla von Weissenberg, Tapani Heiskanen, Heli Rättyä ja Marja-Leena Tuomola, joka myös valittiin vaalivaliokunnan puheenjohtajaksi.

SMOL:n edustus OAJ:n valtuustossa ja OAO:n valtuustoryhmässä

OAJ-valtuutetut: Hanna-Maija Aarnio, Tuire Arpalahti, Eero Kolari ja Anna Ruotsala OAJ-varavaltuutetut: Manne Karjalainen, Laura Raudaskoski ja Marja-Leena Tuomola

SMOL:lla oli lisäksi edustuksia eri toimielimissä:
OAJ:n hallitus, talousvaliokunta, järjestö- ja viestintätoimikunta sekä korkeakoulutyöryhmä, OAO:n hallitus, työvaliokunta, palkkatyöryhmä, AVATA-työryhmä sekä AMK-työryhmä.

Liiton toimintaympäristö vuonna 2023

Liiton toimintaympäristö oli jatkuvassa muutoksessa musiikin kaikkien koulutusasteiden
osalta. Ammatillisen koulutukseen aikaisemmin kohdennetut rahoitusleikkaukset vaikuttivat edelleen opetuksen toteuttamiseen. Väestökeskittymät ja muuttoliike lisäsivät alueiden erilaistumista. Tämä näkyi esimerkiksi yleisessä keskustelussa musiikkiluokkien merkityksestä Helsingin alueella; mielipiteiden mukaan ne lisäisivät segregaatiota. Hyvinvointialueiden irtautuminen kunnista ei vielä näkynyt merkittävästi kuntataloudessa. Epävakaan geopoliittisen tilanteen myötä elinkustannukset nousivat merkittävästi ja vaikuttivat kuluttajan ostovoimaan.

Orpon hallituksen hallitusohjelma sisälsi kirjauksen taiteen perusopetusta koskevan lain uudistamisesta. Ammattikorkeakoulujen työehtosopimus irrotettiin muusta Sivistan opetusalasta ja toiseksi työntekijäpuolen edustajaksi tuli YTN.

Eduskuntavaalit pidettiin 2.4.2023. Kokoomus nousi suurimmaksi puolueeksi 20,8 prosentin kannatuksella, saaden 48 paikkaa eduskunnassa. Orpon hallituksen hallitusohjelma sisälsi monia opetusalaan liittyviä heikennyksiä, kuten vapaan sivistyön rahoituksen leikkauksen sekä aikuisopintotukeen liittyviä merkittäviä muutoksia. Työmarkkinatoimet koettiin työmarkkinakentällä kohtuuttomiksi.

Työehtosopimukset olivat edelleen voimassa, OVTES ja AVAINTA 30.4.2025 asti ja SIVISTA 31.3.2024 asti. Uusi luottamusmieskausi alkoi 1.8.2023

Liiton toiminta vuonna 2023

Hallitus kokoontui vuonna 2023 yhteensä 14 kertaa, joista sähköpostikokouksia oli 5.
Hallitus toteutti vuoden 2022 syysliittokokouksen hyväksymässä toimintasuunnitelmassa olevia tavoitteita ja toimintaa neljällä eri osa-alueella: edunvalvonnassa, jäsentoiminnassa, toiminnassa osana OAJ:ä ja osana yhteiskuntaa.

1. Edunvalvonta

Vuoden 2023 edunvalvontaan liittyen tärkeänä tavoitteenamme oli työehtosopimuksien kehittäminen yhteistyössä OAJ:n sopimusneuvottelijoiden kanssa erityisesti tuntiopettajien osalta, sekä musiikin opetusalan palkkakehityksen yhdenvertaistaminen musiikkioppilaitoksissa.
Tavoitteen toteuttamiseksi koottiin uusia sopimustavoitteita, oltiin aktiivisesti yhteydessä sopimusneuvottelijoihin sekä vaikutettiin OAJ:n sisällä esimerkiksi OAO:n kautta.
SIVISTAN neuvottelijoiden kanssa keskusteltiin OVTES:en mukaisesta palkkaohjelmasta. OVTES palkkaohjelmassa ilmeni eri toteutustapoja paikallisen järjestelyerän jakamisessa. Vaikutustyössä OAJ:n sisällä tuotiin esiin sitä, että luottamusmiesten tulee huomioida jaettavien erien perusteluissa kaikki OAJ:n jäsenryhmät.

Lisäksi tavoitteena oli mm. uusien sopimusten kouluttaminen jäsenistölle sekä tukeminen paikallisten erien jakoon liittyvässä edunvalvonnassa. Tätä varten SMOL järjesti ensimmäistä kertaa webinaarin 25.4.2023. Aiheena oli solmittujen työehtosopimusten paikallisesti jaettavat erät. Webinaari keskittyi kuntasopimukseen palkkaohjelman ja paikallisesti jaettavan sopimusvarallisuuden suuruuden vuoksi. Webinaarin asiantuntijana toimi Petra Kirkko-Jaakkola.

2. Jäsentoiminta

Hallitus piti tärkeinä vuoden 2022 toimintasuunnitelmaan kirjattuja ja syysliittokokouksen hyväksymiä tavoitteita: liiton jäsen kokee liittoon kuulumisen hyödylliseksi ja on aktiivinen toimija. Yhteydenpito liiton hallituksen ja jäsenten välillä on toimivaa ja tarkoituksenmukaista – liiton viestintä on tuloksellista ja tavoitteellista. Liiton jäsenmäärän kasvu oli myös tärkeä tavoite.
Tärkeä osa jäsenen tukemista työelämässä ovat edunvalvonta- ja neuvontapalvelut. Lisäksi jäsen saa jäsenetuina mm. Rondo-lehden sekä OAJ:n ja Akavan mittavat jäsenedut.
Liiton viestintää kehitettiin monelta osin. Sosiaaliseen mediaan panostettiin enemmän, yhdistyksen nettisivuja alettiin uusia. Lisäksi uutena toimena päätettiin liittokokouskutsujen ja yhdistyskirjeen toimittamisesta sähköpostitse kaikille jäsenille. Lisäksi liittokokousta päätettiin markkinoida somessa, nettisivuilla ja webinaarin yhteydessä.

Lisäksi SMOL NYT! ja yhdistyskirje lähetettiin määräajoin jäsenistölle, ja hallituksen jäsenet olivat yhteydessä jäsenyhdistyksiin ja tekivät vierailuja niissä. Jäsenyhdistyksiä kannustettiin hakemaan SMOL -avustusta toimintaansa.

Liittokokoukset

22.-23.4.2023 Kevätliittokokous
Kuopion Musiikkitalo

Yhdistysten valtuuttamia äänivaltaisia edustajia oli 30.
Liittokokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat. Lisäksi valittiin vaalivaliokunnan jäsenet. Vaalivaliokuntaan valittiin Saara Lipiäinen, Milla von Weissenberg, Tapani Heiskanen, Heli Rättyä ja Marja-Leena Tuomola, joka myös valittiin vaalivaliokunnan puheenjohtajaksi.

25.11.2023 Syysliittokokous
Akavatalo
Yhdistysten valtuuttamia äänivaltaisia edustajia oli 52.

Liittokokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat. Uudet hallituksen varsinaiset ja varajäsenet valittiin erovuoroisten tilalle.
Varsinaisiksi jäseniksi valittiin Hanna-Maija Aarnio, Juhana Lindström, Johannes Lintunen, sekä Marek Pazdzior, ja heidän henkilökohtaisiksi varajäsenikseen Juha Untala, Laura Yli-Soini, Elina Heinonen ja Kristiina Tähtinen.
Lisäksi pidettiin puheenjohtajavaalit. Liiton puheenjohtajaksi valittiin Anna Ruotsala seuraavaksi kahdeksi kalenterivuodeksi.

3. Toiminta osana OAJ:ä

Tavoitteina oli tuoda SMOL:a ja liiton erityispiirteitä tunnetuksi OAJ:ssä ja OAO:ssa, sekä vastaavasti näiden toimintaa tutuksi liiton jäsenille ja hallitukselle.
Yhteistyötä toteutettiin OAJ:n toimiston, OAO:n, alueyhdistysten ja paikallisyhdistysten kanssa; SMOL:lla oli edustus OAJ:n ja OAO:n hallituksessa, toimikunnissa ja työryhmissä sekä koulutustilaisuuksissa ja muissa tapahtumissa.

OAJ:n valtakunnallisten yhdistysten seminaari 10.-11.2.2023

Valtakunnallisten yhdistysten (VKY) seminaari, järjestettiin Sokos Hotelli Flamingossa. Yhteistyö VKY- yhdistyksien kanssa syventyi ja jatkoa on luvassa. Seminaarissa käsiteltiin keskeisiä edunvalvonta- asioita, joista SMOL nosti tärkeimmäksi jäsenistöään koskevan palkkaohjelman.

OAJ:n ammatillisten valtakunnallisten yhdistysten laivaseminaari 27.-29.5.2023

OAJ:n ammatilliset valtakunnalliset yhdistykset järjestivät yhteisen laivaseminaarin 27.-29.5.2023. Seminaaripäivän kouluttajina toimivat psykologi, FM Ville Ojanen, OAJ:n koulutuspolitiikan päällikkö Niina Jurva, OAJ:n neuvottelupäällikkö Markku Perttunen ja OAJ:n erityisasiantuntija Juha Lindström.
10.5.2023 ja 22.11.2023

EDUCA-tapahtuma 27.1-28.1.2023

SMOL osallistui AO:n kanssa yhteisellä esittelypisteellä Educa-messuille. Pisteellä jaettiin tietoa SMOL:n toiminnasta ja heräteltiin messuväen kiinnostusta live-karaokella.
OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto ja järjestöjohtaja Pasi Pesonen pitivät Teams-tapaamisen

OAO:n piirikokoukset

SMOL valtuutti kokouksiin täysimääräisen viiden piirikokousedustajan ryhmän.

SMOL:n järjestyksessä toinen webinaari järjestettiin 12.10.2023. Aiheena oli järjestötoiminta, sen merkitys, sekä yleistietoa OAJ:sta ja SMOL:sta.
Kouluttajana oli Kaj Raiskio.

Ponnet ja puheenvuorot valtuustossa

• Puheenvuoro koskien taiteen perusopetusta osana segregaation torjuntaa (Anna Ruotsala)
  • Ponsi rinnakkaisjäsenyyden mahdollisuudesta SAK:n taidealan jäsenliittojen kanssa. (Tuire Arpalahti)
  • Puheenvuoro taiteen perusopetusta koskevan lain uudistamisprosessista; on vaadittava vaikutusarviota valtionosuuden jakautumisen skenaarioista mm. jäsentemme palkkaukseen ja työehtoihin. (Anna Ruotsala)

Kaiken kaikkiaan pidettiin kaikin tavoin sen puolta, että SMOL säilyy itsenäisenä, musiikin alan asiantuntevana valtakunnallisena yhdistyksenä ja sitoutuu aktiivisesti OAO:n ja OAJ:n yhtenäisyyden vahvistamiseen.

4. SMOL osana yhteiskuntaa

Tavoitteina oli mm. liiton tunnettuuden kasvaminen julkisuudessa, työn mielekkyyden edellytyksien ja yksityisopetuksen säilymisen puolesta vaikuttaminen.

SMOL osallistui OAO:n eduskuntavaalien vaikuttamistilaisuuteen 24.1.2023.

SMOL seurasi keskustelua Helsingin kaupungin musiikkipainotteisten luokkien lakkauttamissuunnitelmasta.

OKM:n julkaisu ”Laadukas taiteen perusopetus – Taiteen perusopetuksen strategiset tavoitteet sekä laadun strategiset indikaattorit” noteerattiin ja siitä käytiin keskustelua.