SMOL nyt! 3/2020

SMOL NYT! 3/2020
Kevätliittokokous ja jäsenseminaari Vanajanlinnassa Hämeenlinnassa 26.-27.9.2020

SMOL:n sääntömääräinen kevätliittokokous siirrettiin pidettäväksi syyskuussa koronapandemian aiheuttamien kokoontumisrajoitusten vuoksi. Kokous pidetään läsnäolokokouksena Hämeenlinnassa, mikäli uusia kokoontumisrajoituksia ei tule.

Kokouspaikaksi on valittu Hämeenlinnassa sijaitseva Vanajanlinna. Majoitukset hotellissa ovat kaikilla pääsääntöisesti yhden hengen huoneissa. Osanottajien lukumäärää voidaan joutua rajoittamaan. Matkustus- ja majoitussäännöt kokouksiin ja SMOL:n tilaisuuksiin tarkistetaan OAJ:n koronaohjeistusten mukaisesti.  Kokoukseen järjestelyissä noudatetaan viranomaisten turvallisuuteen liittyviä ohjeistuksia.

Jäsenseminaarissa käsitellään työehtosopimuksia sekä etätyötä erityisesti työhyvinvointinäkökulmasta. Sopimuskouluttajaksi tulee OAJ:n neuvottelupäällikkö Eila Urpilainen. Sopimuksia koskevia kysymyksiä voi lähettää etukäteen SMOL:n puheenjohtajalle, anna.hoffren(at)kuopionkonservatorio.fi.

Ilmoittautuminen tapahtuu yhdistysten puheenjohtajille lähetettävän linkin kautta. Ilmoittautuminen alkaa 4.9.2020.

OAJ:n siirretty kevätvaltuusto Pasilassa 17.-19.8.2020

OAJ:n valtuusto kokoontui OAJ:n hallituksen päätöksen mukaisesti lähikokoukseen 17.–19. elokuuta Akavatalon Valopihalle. Kokoukseen ei ollut mahdollista osallistua etäyhteydellä, mutta kokous oli järjestetty terveys- ja turvallisuusnäkökohdat huomioiden, istumaetäisyyksiä oli väljennetty ja valtuutetut käyttivät kasvomaskeja.

OAJ:n valtuusto valitsi järjestön hallituksen jäsenet seuraavalle kaksivuotiskaudelle.

Hallituksen jäsenet edustavat OAJ:n eri jäsenryhmiä, jotta kaikkien ääni tulee esille. Hallitukseen kuuluu järjestön puheenjohtaja Olli Luukkainen sekä kaksikymmentä varsinaista jäsentä. Jokaisella varsinaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen.

Hallituksessa ovat seuraavat ammatillisen koulutuksen edustajat: Tuija Mäntsälä/Tapio Lindfors (AO), Helena Kahl/Johanna Toivanen (AO), Maarit Rahkola/Jarno Varteva (AKOL, TOOL) ja Anna Hoffren/Tuire Arpalahti (SMOL).

Valtuusto hyväksyi myös OAJ:n uuden strategian. Strategia ohjaa koko OAJ:n toimintaa paikallisyhdistyksistä valtakunnan tasolle saakka.

Järjestön ydintehtävä on uudessa strategiassa kirjattu seuraavasti:

Järjestö toimii sen eteen, että Suomi on maailman paras paikka opettaa, oppia ja tutkia ja että jokainen jäsen tuntee, että jäsenyys kannattaa. OAJ valvoo jäsentensä etua ja luo heille turvaa muuttuvassa työelämässä. ”Osallistimme strategian valmisteluun ennennäkemättömän laajasti koko jäsenkenttää. Koko strategiassa näkyvätkin ne asiat, joita jäsenet meiltä odottavat”, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen sanoo OAJ:n jäsensivujen kommentissaan.

OAJ:n ammatillisten opettajien eli OAO:n puheenjohtajaksi on valittu Helena Kahl
OAO:n piirikokous teki valinnan maanantaina 17. elokuuta osana OAJ:n valtuuston kokousta. Kainuun ammattiopistossa valmentavana opettajana työskentelevällä Kahlilla on pitkä järjestöura takanaan muun muassa OAO:n hallituksessa. Puheenjohtajuus siirtyi Kahlille pitkään OAO:n puheenjohtajana toimineelta, ammattikorkeakoulutaustaiselta Päivi Koppaselta syyskuun alussa.

Uudet työehtosopimukset

Yksityisen opetusalan työehtosopimus 1.4.2020–31.3.2022

Kunnallinen opetusalan henkilöstön virka- ja työehtosopimus OVTES 2020–2021 on voimassa 1.4.2020–28.2.2022.

AVAINOTES on voimassa 1.4.2020–28.2.2022.

Hallituksen toimintaa
SMOL:n hallituksen seminaari pidettiin 15.8.2020 webex-etäkokouksena. Seminaarissa käsiteltiin SMOL:n siirretyn kevätliittokokouksen asiat (tilinpäätös, toimintakertomus, vaalivaliokunta), samassa yhteydessä pidettävän jäsenseminaarin ohjelma, muut ajankohtaiset aiheet (etäopetus, uudet sopimukset, lomautustilanne, ammatillisen koulutuksen näkymät, musiikin koulutuksen visio 2030), tiedotus, SMOL:n taloustilanne. Toimintasuunnitelmaa hallitus käsitteli ryhmätöiden muodossa.