SMOL OAJ:n valtuuston kevätkokouksessa

OAJ:n kolmipäiväinen kevätvaltuuston kokous pidettiin 8.-10.5. Akavatalossa.

SMOL:n OAJ-valtuutetut Anna Hoffrén, Hanna-Maija Aarnio, Mirja Kopra ja Säde Heikinheimo osallistuivat valtuustotyöskentelyyn ja puheenvuorojen valmisteluun. OAO:n valtuutetut käyttivät puheenvuoroja mm. tuntiopettajien asemasta ja koulutuksen rahoituksesta.

Ennen valtuuston kokousta OAO:n piirikokous hyväksyi toimintakertomuksen, tilinpäätöksen ja linjauksia tulevaan.

Hallituksen kyselytunnilla OAJ:n hallituksen jäsenten tehtävänä oli vastata valtuutetuilta tulleisiin kysymyksiin. ”Miten saadaan ammatillisen toisen asteen rahoitus paremmalle tolalle?” oli SMOL:n puheenjohtajan Anna Hoffrenin vastattavana:

Sitkeällä, pitkäkestoisella vaikuttamistyöllä. Vaikuttamistyö tehdään lehmänhermoisesti ja tappajan mentaliteetilla. OAJ:n toimiston ryhmä Nina Lahtisen johdolla on tehnyt erinomaisia selvityksiä, analyysejä ja ratkaisuehdotuksia, joihin voi tutustua OAJ:n Areenan Uusi Amis -sivustolla. Toiseksi, vaikutustyötä tehdään yhteistyössä elinkeinoelämän, koulutuksen järjestäjien, opiskelijoiden ja median kanssa. Viestin tulee olla yhtenäinen. Kolmanneksi täytyy vaikuttaa vaikuttajiin: OKM:n ja VM:n kansliapäälliköihin Anita Lehikoinen ja Martti Hetemäki. Neljänneksi, tulee vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen, kääntää rahapulapuhe puheeksi valinnoista. Suomi on vauras hyvinvointivaltio, kyse on siitä, mihin halutaan varallisuutta käyttää.

Tuntiopettajien asiaa oli esillä valtuuston ponsiesityksissä. Niissä sivuttiin päätoimisten ja etenkin sivutoimisten aseman haavoittuvuutta. Valtuutettu Kirsi Kurkelan esittelemä ponsi resurssien lisäämisestä tuntiopettajien edunvalvontaan hyväksyttiin valtuuston kokouksessa.

Videolla OAJ:n valtuuston puheenjohtaja Tiina Karjalainen lausuu OAJ:n valtuuston kannanoton tulevalle maan hallitukselle. OAJ:n valtuusto: Tämä on kynnyskysymyksemme tulevalle hallitukselle.