Maaliskuun kuulumisia

Hallituksen kokous

Suomen musiikinopettajien liitto ry:n hallitus kokoontui lauantaina 19.3.2022 Akavatalolla. Kokous pidettiin pitkästä aikaa lähikokouksena. Kokouksessa mietittiin keinoja valtuustovaalien SMOL:n jäsenten äänestysprosentin nostamiseen. Jos et ole vielä äänestänyt, niin muistathan äänestää 4.-5.4.2022 ja muistuttele myös työkavereitasi tärkeän oikeuden käyttämisestä.

Hallitus keskusteli ajankohtaisista edunvalvonta-asioista sekä viestinnästä.

Hallitus kokoontuu seuraavan kerran perjantaina 22.4.2022 Akavatalolla.

OAJ:n valtuustovaalit

OAJ:n valtuustovaalien ennakkoäänestys on päättynyt. Sähköisessä ennakkoäänestyksessä SMOL:n ennakkoäänestysprosentti oli 24,84.
Kirittävää siis on, että SMOL:edustajia saadaan OAJ:n valtuustoon. Jokainen ääni on tärkeä!

Varsinaiset äänestyspäivät ovat 4.-5.4.2022, äänestys on silloinkin sähköinen.

Yhdistykset voivat edelleen hakea sadan euron vaalikahviavustusta, täytä tämä hakulomake.

Vaaleissa on seitsemän SMOL:n ehdokasta. Heihin voit tutustua SMOL:n ehdokasgalleriassa sekä OAJ:n vaalikoneessa. SMOL-ehdokkaiden vaalipiiri on OAO OAJ:n ammatilliset opettajat ja vaaliliitto on SMOL.

Ehdokkaamme ovat:

nro 19 Eero Kolari
nro 20 Marja-Leena Tuomola
nro 21 Anna Villberg
nro 22 Hanna-Maija Aarnio
nro 23 Tuire Arpalahti
nro 24 Laura Raudaskoski ja
nro 25 Manne Karjalainen.

Valtuusto on OAJ:n korkein päättävä elin. Uusi valtuusto valitsee ensimmäisessä kevätkokouksessaan muun muassa OAJ:lle uuden puheenjohtajan. OAJ:n nykyinen puheenjohtaja Olli Luukkainen ilmoitti viime syksynä, ettei aio asettua ehdolle neljännelle kaudelle.

OAJ:n puheenjohtajavaali

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ saa tänä keväänä uuden puheenjohtajan. Ehdolle tehtävään on 18.3. mennessä ilmoittautunut kuusi ehdokasta. OAJ:n valtuusto valitsee järjestön puheenjohtajan toukokuun kokouksessaan.

OAJ:n puheenjohtajan paikasta kisaavat:

Matti Helimo, Tampereen kaupungin sivistys- ja kulttuurilautakunnan apulaispormestari, Tampere
Antti Korhonen, Omnian yhteisten aineiden opettaja, Vantaa
Katarina Murto, Akavan työmarkkinajohtaja, Espoo
Kari Nieminen, pääluottamusmies ja OAJ:n Pohjanmaan alueyhdistyksen puheenjohtaja, Seinäjoki
Leena Pöntynen, Teknologiateollisuus ry:n osaamispolitiikan johtaja, Helsinki
Tuomo Suihkonen, pääluottamusmies ja OAJ:n Uudenmaan alueyhdistyksen puheenjohtaja, Kerava

Puheenjohtajavaalista voi lukea OAJ:n sivuilta, pääset sinne tästä.

Työehtosopimusneuvottelut

OAJ:n jäsenten uusista virka- ja työehtosopimuksista neuvotellaan keväällä 2022. Sopimuskohtaiseen neuvotteluseurantaOAJ:n nettisivuilla pääset tästä.

Opettajia koskevat lakkovaroitukset laajenevat pääkaupunkiseudulle. Tuorein lakkovaroitus koskee 11 400 opettajaa. Opettajien lakon tavoitteena on saada kuntien palveluksessa oleville opettajille oikeudenmukainen palkka ja turvata Suomelle elintärkeän laadukkaan koulutuksen elinvoimaa.

Neuvottelujärjestö Jukon ja OAJ:n 21.3. antama lakkovaroitus koskee Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien palveluksessa olevia opettajia. Viikon kestävä lakko alkaa 19.4. ja päättyy 25.4., ellei ratkaisua synny sitä ennen.

Lakko koskee opetushenkilöstön työtä ja henkilöstöä, jotka kuuluvat OVTES- ja KVTES-sopimukseen ja joiden työnantaja on kaupunki Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa ja Vantaalla. Lakon piiriin kuuluvat myös päiväkodin johtajat ja rehtorit.

Lakon piirissä eivät ole koulutuskuntayhtymät, eivätkä yksityiset koulut, oppilaitokset ja päiväkodit Lakon ulkopuolelle on rajattu myös ne jäsenet, jotka ovat järjestäytyneet Opetusalan Ammattijärjestöön KEA ry:n (Koulutuksen esimiehet ja asiantuntijat) tai Opsia ry:n (Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat) kautta.

Lakkovaroitus on jo neljäs Jukon antama kunta-alan opettajia koskeva varoitus. Aiemmin on varoitettu lakoista Jyväskylässä, Rovaniemellä, Tampereella, Kuopiossa, Turussa ja Oulussa. Jos kaikki lakot toteutuvat, ne koskevat yli 22 000 OAJ:n jäsentä. Lakot alkavat porrastetusti, ensimmäinen 6. huhtikuuta.

SMOL:n kevätliittokokous 23.4.2022

Suomen musiikinopettajien liitto ry:n sääntömääräinen kevätliittokokous pidetään lauantaina 23.4.2022 Pasilassa, Akavatalolla.

Ohjelmassa on sääntömääräisten asioiden (tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen hyväksyminen sekä vaalivaliokunnan nimeäminen) koulutusosio. Iltaohjelma on musiikkiteatteri Kapsäkin ”Baritonien kosto”-esitys.

Liittokokouksen ohjelma ja aikataulu:

10 Aamupala/Antell -ravintola

11 Avaus, musiikkiesitys

11.30 Koulutusosio/Nina Pyykönen

Työhyvinvointiluento ”Mentalisaatio työhyvinvoinnin edistäjänä”

12.30 Ajankohtaiskatsaus, sääntömääräiset asiat alkavat

13 -14 Lounas/Antell -ravintola

14 Sääntömääräiset asiat jatkuvat

16 Välipala kokoustilassa (kokoustila Ope, K1-kerros)

Majoittuminen Sokos-hotelliin (Tripla)

Bussikuljetus Musiikkiteatteri Kapsäkkiin

18.30 Iltaohjelma ja illallinen

Musiikkiteatteri Kapsäkki: Baritonien kosto

Bussikuljetus hotelliin klo 24

OKKA-säätiön SMOL -apurahat

OKKA-säätiön vuoden 2022 OKKA-SMOL-rahaston apurahat ovat haettavissa 1.3.-31.3.2022.Haettavana on yksi viidentuhannen euron ja viisi tuhannen euron apurahaa.

Hakemukset on jätettävä sähköisen apurahajärjestelmän kautta hakuajan puitteissa. Sähköinen hakulomake on siis avoinna maaliskuun ajan. Puutteellisesti täytettyjä tai sähköpostitse/postitse lähetettyjä hakemuksia tai niiden liitteitä ei käsitellä.

Tietoa apurahoista on luettavissa OKKA-säätiön sivuilla

Mahdolliset tiedustelut apurahahakuun liittyen pyydetään sähköpostitse: okka-saatio@oaj.fi